Transparante en duurzamere kroketten

Transparante en duurzamere kroketten

Ad van Geloven – onder andere bekend van Mora snacks – maakt producten die het plezier en de feestvreugde meestal verhogen maar die soms ook een nadelige invloed kunnen hebben op het milieu en de gezondheid. Ad van Geloven werkt intern al langer met het zogenaamde Groene Lijstje. Hierop staan aandachtspunten die het bedrijf bij de ontwikkeling van duurzamere producten meeneemt. De eerste resultaten zijn veelbelovend: kroketten met een Beter Leven kenmerk, veggie saté, verduurzaming van de palmolie-inkoop, reductie van vetten en zouten en gebruik van volledig natuurlijke geur-, kleur- en smaakstoffen.

 

Frank heeft Ad van Geloven in 2010 begeleid bij het opstellen van een MVO-beleid gebaseerd op ISO 26000. Het beleid kent drie pijlers: Duurzamere Productie, Duurzamere Samenstelling en Goed Leven. Hierin zijn zaken als aandacht voor duurzamer of minder vlees, minder vetten, suikers en zouten, arbeidsomstandigheden en mensenrechten vertaald. Daarnaast heb ik vanuit FrankenvrijAdvies Ad van Geloven in 2014 ondersteund met het opstellen van het MVO-jaarverslag, gebaseerd op de uitgangspunten van de GRI. De producent trekt hiermee de ingezette lijn van transparantie en openheid verder door. Zie de digitale versie van het MVO verslag 2013 op mvo.vangeloven.com

 

Nieuwe uitdagingen zijn er ook. Bijvoorbeeld hoe kippenvlees op een verantwoorde manier verder verduurzaamd kan worden. Uitsluitend Beter Leven kip inkopen, vindt het bedrijf geen optie en bovendien onvoldoende duurzaam in termen van emissies. Ad van Geloven blijft structureel werken aan verduurzaming van zijn productportfolio en de keten, zoals onlangs met de introductie van de leveranciersgedragscode. De eerste audits op de MVO-aspecten hierin vinden nog in 2014 plaats.